LeercirkelDe zelflerende leerling | |
De leercirkel bestaat uit tien vaardigheden om tot leren te komen. Deze tien vaardigheden zorgen ervoor dat de leerling eigenaar wordt van zijn/haar eigen leerproces en zich zodoende op een bredere manier ontwikkeld dan wanneer het alleen zou kijken naar opgedane kennis. De leerling is dus niet alleen bezig met het opdoen van kennis, maar zich er ook van bewust hoe het die kennis verkregen heeft en hoe deze kennis weer weet toe te passen in de praktijk. Vaardigheden als; samenwerken, doelen stellen, doorzetten, reflecteren, regie nemen komen hier onder andere bij aan de orde.
Tijdens de dagelijkse groepslessen, het zelfstandig werken, individuele lessen en het aanleren van sociale vaardigheden komt de leercirkel aan de orde. De tien vaardigheden worden zoveel mogelijk geïntegreerd in de lessen van het kind. Uiteraard zal de ene vaardigheid explicieter aanwezig zijn binnen de lessen dan de andere. Om kinderen, leerkrachten en ouders een goed overzicht te geven op de verschillende vaardigheden en om zicht te houden op de ontwikkeling van deze vaardigheden is er een aftekenboekje voor ieder kind. Dit krijgen de kinderen vanaf groep 3. Dit aftekenboekje is onderdeel van het MijnRapportfolio. De kleutergroepen werken wél met de leercirkel, maar werken nog niet met het aftekenboekje. Zij zullen vooral de basis moeten leggen zodat de kinderen in de verdere groepen een goede basis hebben om de tien vaardigheden te ontwikkelen.
Wij hebben iedere vaardigheid weer onderverdeeld in 5 onderdelen. Deze onderdelen zijn zo opgebouwd dat een leerling kan doorgroeien in vijf stappen naar volledige beheersing van de vaardigheid. Iedere keer wanneer een leerling denkt een deel van een vaardigheid te beheersen, geeft het dit aan bij de leerkracht. Deze checkt of dit inderdaad het geval is en tekent dit dan af in het digitale aftekenboekje.
Uiteindelijk is het doel dat alle leerlingen groep 8 verlaten met een vol aftekenboekje wat zou betekenen dat het kind alle vaardigheden beheerst en dus voldoende eigenaar is van zijn/haar eigen leerproces. |
De tien voorwaarden om eigenaar te worden over je leerproces: 1. Ik weet wat ik al geleerd heb en laat dit zien. 2. Ik stel mijn leerdoelen op en maak daarbij een plan. 3. Ik kan van en met anderen leren. 4. Ik weet op welke manier ik leer. 5. Ik kan werk kiezen wat bij mij past. 6. Ik kan hulp bieden, vragen en gebruiken. 7. Ik houd vol wanneer het moeilijk wordt. 8. Ik heb een onderzoekende houding. 9. Ik leer als ik probeer (dus fouten maken mag). 10. Ik weet waar mijn werk aan moet voldoen.
|
Montessori KindcentrumDe Wegwijzer @. wegwijzer-enkhuizen@kopwerk.nl Volg ons ook op
Locatie | Snel naar
De Wegwijzer Leesvoer:
Samen met ouders | Snel naarWat is Montessori? Wij vertellen je er graag over Nederlandse Montessori Vereniging
Opvang de Peutertuin
De groepen
Ervaar het zelf! | Snel naarDrie unieke Wegwijzer Kroontjes Je kan ernaar vissen... of vraag het! Duik de school eens in
Nieuws Agenda Foto's
Zoeken in de site |